Tuesday, May 19, 2009

Rambam-Makeup of All Bodies Under the Heavens-Yisodei Hatorah perek 4 halacha 2

The Rambam discusses the makeup of the different physical objects. The four elements combined can create many different natural features and bodies with diverse characteristics. He says,

דרך האש והרוח להיות מהלכם ממטה מטבור הארץ למעלה כלפי הרקיע. ודרך המים והארץ להיות מהלכם מתחת הרקיע למטה עד לאמצע שאמצע הרקיע הוא המטה שאין למטה ממנו. ואין הילוכם לא בדעתם ולא בחפצם אלא מנהג שנקבע בהן וטבע שנטבע בהן. טבע האש חם ויבש והוא קל מכולם. והרוח חם ולח. והמים קרים ולחים. והארץ יבשה וקרה. והיא כבידה מכולם והמים קלים ממנה לפיכך נמצאים למעלה על הארץ. והרוח קל מן המים לפיכך הוא מרחף על פני המים. והאש קל מן הרוח. ומפני שהם יסודות לכל גופים שתחת הרקיע ימצא כל גוף וגוף מאדם ובהמה וחיה ועוף ודג וצמח ומתכת ואבן גולמו מחובר מאש ורוח ומים ועפר. וארבעתן יתערבו ביחד וישתנו כל אחד מהם בעת העירוב עד שימצא המחובר מארבעתן אינו דומה לאחד מהן כשהוא לבדו. ואין במעורב מהן אפילו חלק אחד שהוא אש בפני עצמו או מים בפני עצמן או ארץ בפני עצמה או רוח בפני עצמה אלא הכל נשתנו ונעשו גוף אחד. וכל גוף וגוף המחובר מארבעתן ימצא בו קור וחום לח ויבש כאחד. אבל יש מהם גופים שיהיה בהם חזקה מיסוד האש כמו בעלי נפש חיה. לפיכך יראה בהם החום יתר. ויש מהן גופין שיהיה בהן חזקה מיסוד הארץ כמו האבנים. לפיכך יראה בהם היובש הרבה. ויש מהן גופין שיהיה בהן חזקה מיסוד המים. לפיכך יראה בהם הלח יתר. ועל הדרך הזה ימצא גוף חם יתר מגוף אחר חם. וגוף יבש יתר מגוף אחר יבש. וכן ימצאו גופים שיראה בהן הקור בלבד. וגופים יראה בהן הלח בלבד. וגופים יראה בהן הקור והיובש כאחד בשוה. או הקור והלח כאחד בשוה. או החום והיובש כאחד בשוה. או החום והלח כאחד בשוה. לפי רוב היסוד שהיה בעיקר התערובת יראה מעשה אותו היסוד וטבעו בגוף המעורב: 


"The nature of the fire and the wind is to travel from below the navel of the Earth to above, towards the heavens. The nature of the water and the land is to travel from underneath the heavens to below the middle, that the middle of the heavens is the lowest point so much so that there is nothing lower than it. These elements do not travel with knowledge or desire, rather they have a guidance that was set for them and a nature that was placed in them. The nature of fire is that it is hot and dry and it is the lightest of all elements. The wind is hot, but moist. Water is cold and wet. Finally, the land is dry, cold and is the heaviest of all the elements. The water is lighter than land and is therefore found above the land. The wind is lighter than the water and that is why it hovers above the water. Fire is lighter than even the wind. Since they are the foundations for all bodies that are under the heavens that they are found in every body from man, domesticated animals, wild beasts, birds, fish, plants, metals, stones of earth, they are all bound from fire, wind, water and dirt. These four are mixed together [for all these bodies]. All of these elements change when they are mixed to the point that the object that contains them mixed is much different than only one of them alone. Also, a mixture of all of them does not create an object that has a portion of it like fire by itself, water by itself, land by itself, or wind by itself, rather all the elements change and create a completely different body. Every body that is combined from all four elements will have within it cold, heat, moistness and dryness in one. However, some bodies, such as the bodies of wild animals, contain a greater proportion of fire is why they are warm. Some bodies, such as stones, will contain a greater proportion of earth, so they are very dry. On this path, we can see that there are bodies that are hotter than others and some bodies are drier than others. Similarly, one will find bodies which are exceedingly cold, bodies which are exceedingly wet, bodies which contain equal proportions of cold and dry, bodies that are equal parts cold and wet, some bodies that are equal parts hot and dry, or bodies that are equal parts hot and wet. The element in the majority will be the one that will give the resultant body its nature."

The Rambam here talks about the physical attributes of bodies found on Earth. The ideas that he brings out is that everything on Earth has a specific nature that must be followed. Water can not be hot and Fire can not be cold. These are just examples of the exactness of nature and its permanence. G-D made the world in a way that everything has its specific nature that the four elements combine to create.

This brings us to the basis for the Rambam's theology. He believes that nature is the driving force on Earth and perpetuates its existence. Unlike sages that were mystics, the Rambam did not believe in magic. This led him to believe that there were no special occurrences on the Earth, save outright miracles that G-D says He performed. The four elements are the most basic of all natural things and therefore need to be understood before even an elementary knowledge of the world is to be attained. This is why the Rambam emphasizes the four elements to such an extent that they have their own perek.

No comments: